Чому вирізати сажовий фільтр – це погана ідея і як продовжити тривалість його служби?
22 Липня 2022
Багато автовласників вважають сажовий фільтр не дуже потрібною деталлю авто, з якою можна легко вирізати при першій нагоді. Ось тільки амбіційне бажання підправити заводську конструкцію, вирізавши фільтр, може обернутися серйозними проблемами.
Призначення сажового фільтра (каталізатора)
Умовно можна назвати фільтр закритою коробкою з безліччю маленьких каліброваних отворів, через які вільно проходять гази, але не проходять тверді частинки. Але на відміну від масляного та повітряного фільтрів, він має функцію регенерації, оскільки тверді частинки у продуктах горіння вуглеводнів – це вуглець у вигляді сажі, який автомобіль перетворює під час самостійного очищення на газоподібні оксиди вуглецю, CO2 і CO.
Що таке регенерація фільтра сажі?
Алгоритм досить простий: фільтр збирає сажу, вона забиває фільтр і знижує ефективність роботи двигуна, і тоді ми її спалюємо. Сажа перетворюється на газоподібні продукти горіння, які вилітають разом з іншими вихлопними газами. Але проблема у тому, що згоряє не все. Залишаються з'єднання інших елементів, тобто те, що в побуті називається золою. Ось ця зола і забиває пори фільтра.
Ще один фактор несправності – це величезні температурні перепади. На фазі утворення сажі фільтр має температуру 200-500 градусів. При роботі на високих обертах сажа прогоряє у фільтрі сама, і це нормально. Але на коротких дистанціях, в умовах щільного міського руху, такий режим не виникає, сажа самостійно не згоряє, і відбувається переповнення фільтра сажі. Тоді для його очищення запускається процес пропалювання – штучна пожежа, яка підіймає температуру фільтра до 700-800 градусів. Рішення про початок пропалювання автомобіль приймає самостійно, як тільки датчики визначать зростання перепаду тиску. Виходять серйозні перепади температури: від 200 до 800 градусів.
І все б нічого, але процес примусового пропалювання найчастіше запускається при постійній експлуатації в міських пробках, а це – пряма дорога до розвитку втомного зносу. Згодом може початися і механічне руйнування фільтра. Тому дуже важливо хоча б періодично використовувати автомобіль у режимі заміських поїздок на досить високих швидкостях, 70-80 км/год та більше.
Визначення проблем з авто на діагностиці
Якщо запуск пропалювання запускається занадто часто це може насторожити власника авто у несправності. Щоб спростувати чи підтвердити настороги рекомендовано провести діагностику авто та подивитися кількість золи, що накопичилася в фільтрі сажі.
Але якщо фільтр сажі забитий золою приблизно на 80%, а пропускна здатність його становить, відповідно, 20% від номіналу, то фільтр починає дуже швидко заповнюватися сажею і так само швидко пропалюватися. Кількість циклів пропалювання збільшується щонайменше в 5 разів. Якщо при цьому машина продовжує експлуатуватися в пробках без належної уваги до процесу, то в результаті паливо не встигатиме випаруватися, що веде до зменшення в'язкості масла, погіршення його змащувальних властивостей, а в результаті - до зменшення тиску масла з усіма наслідками.
Чи можна очистити золу з сажового фільтра?
Якщо фільтр забитий менше ніж на 80%, автомобілю допоможе очищення двигуна воднем – процедура, яка проводиться без розбору та очищує двигун зсередини й сажовий фільтр.
Якщо показник забруднення 80% і більше, то доведеться зняти фільтр та очищувати його у спеціальній камері.
Якщо власник авто зволікатиме з візитом до сервісного центру, то цілком може приїхати туди вже із задирами на колінвалі.
Чому видалити фільтр не розв'яже всіх проблем?
Конструктори автомобілів проєктують сажовий фільтр в автомобілі з певною метою – фільтрувати шкідливі викиди.
Якщо ви таки приймете рішення вирізати сажовий фільтр, то повинні знати перед тим, що за кордон на такому автомобілі виїхати ви не зможете. Там дуже відповідально ставляться до викидів в атмосферу та замірюють викиди від кожного авто.
Україна відповідно до закону про засади екологічної політики, зобов'язана знизити викиди у сфері транспорту на 30%. Саме тому Мінінфраструктури пропонує заборонити ввезення нових та вживаних авто з двигунами внутрішнього згоряння. Імпорт уживаних дизельних авто хочуть заборонити з 2027 року, нових бензинових і дизельних – з 2030 року. А це означає, що жорсткий контроль вихлопів тільки зростатиме.
Претензії з боку контролювальних органів – це, звісно, неприємно, але важливо не це. Видаливши фільтр, власник автомобіля і його пасажири почнуть на повні груди дихали чадним газом, оксидами азоту, сажею. Якщо вирізати сажовий фільтр, водій насамперед шкодить собі, своєму здоров'ю та своїм близьким.
Очищення сажового фільтра
З профілактичною метою, щоб продовжити термін служби фільтра, рекомендуємо проводити очищення двигуна воднем. Послуга проводиться без розбору двигуна раз на 10-15 тисяч км. Послуга перешкоджає утворенню вуглецевих відкладень та очищає зольність на початковій стадії, попереджаючи її накопиченню.
Якщо сажовий фільтр забитий до критичної позначки, відновити його допоможе очищення зі зйомом. Це спеціальна камера, де поєднується гідравлічний тиск, перепади температур, тиск повітря та спеціальні рідини. В залежності від типу авто, процедура триває до 2 годин, а сажовий фільтр очищається на 98%, тобто практично до заводського стану.
Для запису на діагностику радимо телефонувати до сервісного центру Hydroxy Ukraine