Новини

Сажовий фільтр: що потрібно знати автовласнику

23 Січня 2025

Сажовий фільтр (DPF) — це невіддільний компонент сучасних автомобілів із дизельними двигунами. Його головне завдання — зменшувати шкідливі викиди в атмосферу, уловлюючи сажу, яка утворюється під час роботи двигуна. Однак із часом сажовий фільтр може засмічуватися, що впливає на роботу автомобіля. У цій статті розглянемо, навіщо потрібен сажовий фільтр, які симптоми вказують на його засмічення, як перевірити стан фільтра та як його очистити.

Навіщо потрібен сажовий фільтр?

Основна функція сажового фільтра — це зменшення шкідливих викидів у повітря. Він затримує тверді частинки, які утворюються під час згоряння пального. Завдяки цьому автомобіль відповідає екологічним стандартам, таким як Euro 5 чи Euro 6, і забруднення навколишнього середовища значно зменшується.

Крім екологічної користі, сажовий фільтр також впливає на експлуатаційні характеристики автомобіля, зменшуючи димність вихлопу.

Симптоми засмічення сажового фільтра

Засмічений сажовий фільтр може викликати різні проблеми в роботі автомобіля. Основні симптоми:

  • Зменшення потужності двигуна. Засмічений фільтр створює додатковий опір у вихлопній системі, що знижує ефективність роботи двигуна.
  • Підвищена витрата пального. Через погіршений вихлоп двигун працює менш ефективно, що призводить до збільшення споживання пального.
  • Поява індикатора DPF на панелі приладів. Більшість сучасних автомобілів обладнані системами, які сповіщають водія про проблеми із сажовим фільтром.
  • Чорний дим із вихлопної труби. Якщо сажовий фільтр не виконує своїх функцій, сажа виходить назовні разом із вихлопом.
  • Складнощі при розгоні. Засмічений фільтр може обмежувати потік вихлопних газів, що впливає на динаміку автомобіля.

Як перевірити стан сажового фільтра?

Існує кілька способів діагностики сажового фільтра, які необхідно виконувати на спеціалізованому сервісі:

  • Комп’ютерна діагностика. За допомогою спеціального обладнання можна перевірити тиск у вихлопній системі та отримати інформацію про стан фільтра.
  • Візуальна перевірка. Можна оцінити стан фільтра, оглянувши його зовнішній вигляд. Але така процедура передбачає його демонтаж з авто.
  • Вимірювання протитиску. Спеціальні датчики фіксують тиск до і після фільтра, що дозволяє визначити рівень його засмічення.
  • Діагностика сажового фільтра у спеціальній камері. Вона фіксує рівень сажовості, зольності та інші критерії максимально точно. Єдина умова до цієї діагностики – попередній демонтаж фільтра з авто.

Як очистити сажовий фільтр?

Очищення сажового фільтра дозволяє продовжити його термін служби та відновити потужність автомобіль. Існує кілька способів:

1. Активна регенерація

Сучасні автомобілі оснащені системами, які періодично спалюють сажу всередині фільтра. Це відбувається автоматично під час тривалої їзди на високих обертах.

Переваги:

  • Зручність і економія коштів. Автомобіль самостійно запускає процес регенерації за необхідності, без потреби відвідувати СТО чи використовувати спеціальні засоби. Не вимагає додаткових витрат на хімічні розчини, послуги СТО чи спеціальне обладнання.
  • Підтримання робочого стану. Вчасна самостійна регенерація дозволяє підтримувати належний рівень роботи фільтра.

Недоліки: 

  • Не усуває абсолютно всі засмічення. Регенерація знищує сажу, але не може усунути інші відкладення, такі як зола, яка накопичується і поступово забивають фільтр.
  • Залежність від типу їзди. Регенерація є недоступною для автомобілів з міським режимом руху.

2. Примусова регенерація

У випадках, коли активна регенерація не спрацьовує, на СТО можуть виконати примусове очищення фільтра за допомогою комп’ютера. В контрольований час ініціюється спалювання сажі всередині фільтра шляхом підвищення температури вихлопних газів.

Переваги:

  • Контрольований час. Примусова регенерація дає змогу швидко очистити сажовий фільтр, якщо активна регенерація не спрацьовує через їзду у міському циклі.
  • Швидкість. Примусова регенерація займає значно менше часу порівняно з іншими методами очищення.
  • Ефективність. Добре підходить для фільтрів із середнім рівнем засмічення.

Недоліки: 

  • Ризик пошкодження фільтра. Високі температури можуть пошкодити фільтр.
  • Тимчасове рішення. Процес видаляє лише сажу, але не золу, яка також забиває фільтр.
  • Вартість та залежність від СТО. Метод вимагає використання спеціального обладнання, що потребує витрат часу і коштів на послуги сервісу.

3. Очищення у спеціальній камері для DPF-фільтрів

Цей метод передбачає використання професійного обладнання – камер очищення для DPF-фільтрів. Очищення в камері для DPF-фільтрів належить до методів професійного очищення, які використовуються на спеціалізованих СТО. Воно комбінує фізичні та хімічні впливи для видалення сажі й золи, накопичених у фільтрі.

Переваги:

  • Глибоке очищення. Видаляє як сажу, так і золу, що накопичується у фільтрі.
  • Відновлення продуктивності. Значно покращує пропускну здатність фільтра.
  • Безпека. Мінімальний ризик пошкодження фільтра при дотриманні технології.

Недоліки:

  • Вартість. Послуга може бути дорогою через складність процесу.
  • Потреба у спеціалізованому обладнанні. Не всі СТО надають цю послугу.
  • Тривалість. Очищення займає більше часу, ніж інші методи.

4. Заміна фільтра

Якщо сажовий фільтр сильно забитий або пошкоджений, його доводиться замінювати. Це найдорожчий варіант, але іноді єдиний можливий.

Переваги:

  • Повне розв’язання проблеми. Замінений фільтр забезпечує роботу як нового.
  • Відсутність ризиків. Новий фільтр виключає можливість повторних проблем через попередні пошкодження.
  • Довгостроковий результат. Залежно від умов експлуатації, новий фільтр працює тривалий час.

Недоліки:

  • Висока вартість. Купівля та встановлення нового фільтра — це суттєві витрати.

5. Очищення двигуна воднем

Очищення двигуна воднем — це метод, який передбачає подачу водневого газу у камеру згоряння. Висока температура згоряння водню дозволяє ефективно спалювати сажу і вуглецеві відкладення як у двигуні, так і в сажовому фільтрі.

Переваги:

  • Без демонтажу. Метод не потребує зняття сажового фільтра.
  • Комплексне очищення. Водночас очищуються камери згоряння, клапани, поршні і випускна система.
  • Швидкість. Процедура займає від 1 до 2 годин, залежно від об’єму двигуна.
  • Економічність. Дешевше за деякі інші методи очищення.

Недоліки:

  • Тимчасовий ефект. Очищення потрібно повторювати кожних 15000 км пробігу.
  • Залежність від обладнання. Необхідне якісне обладнання генерації водневого газу.
  • Не підходить для критично забитих фільтрів. У таких випадках доведеться застосовувати більш радикальні методи.

Сажовий фільтр — важливий елемент автомобіля, який забезпечує екологічність і правильну роботу двигуна. Регулярне та своєчасне очищення фільтра допоможуть уникнути серйозних проблем і продовжити термін служби автомобіля. Якщо ви помітили ознаки засмічення сажового фільтра, зверніться до професіоналів, які допоможуть вам розв’язувати проблему ефективно та безпечно.

Більше новин

Контакти

Головне представництво

Львів, с. Підбірці

вул. Тракт Глинянський, 29

Пн-Сб: 9:00 – 20:00
Нд: Вихідний

Контакти партнерів в інших містах тут

Ми у соцмережах: